Oleje i octy

Informacja

Promocje

Oleje i octy 

na stronę
Pokazuje 1 - 12 z 44 elementów
Pokazuje 1 - 12 z 44 elementów

Dlaczego ekologiczne a nie zwykłe oleje i octy?

Produkty ekologiczne dają Co gwarancję, że zostały wytworzone z certyfikowanych składników, które były wyhodowane na czystej nieskażonej ziemi gdzie nie używa się pestycydów ani innych chemicznych środków ochrony roślin. Jeśli chcesz dbać o zdrowie swoje i swoje rodziny wybierz produkt ekologiczny oznaczony jako bio lub eko.

Jak dobrze dobrać wybrać olej?  

Ekolubek ekologiczny sklep ze zdrową żywnością ma kilka rad:

Najzdrowszy olej to olej nieoczyszczony (nierafinowany), tłoczony na zimno, z pierwszego tłoczenia (extra vergin). Zachowuje on najwięcej składników takich jak witamina E, kwasy omega-3 i omega-6 i jest dobry dla utrzymania właściwego poziomu cholesterolu.

Należy zwrócić uwagę na punkt dymienia, czyli temperaturę, w jakiej olej jadalny ulega rozpadowi i nie nadaje się już do jedzenia: od tego zależy, czy olej jest przeznaczony do smażenia czy też do sałatki (np. olej makowy). Można to samemu sprawdzić podgrzewając olej na patelni jeśli dymi to znaczy, że nie jest przeznaczony do smażenia ale sprawdzając w ten sposób będziemy też wiedzieli czy można np. użyć go do szybkiego podsmażenia, czy do gotowania czy jednak tylko do spożycia na zimno np. do sałatki.

Punkt dymienia zmienia się zależnie od tego czy olej posiada przewagę jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (takie oleje są dobre do smażenia i na zimno) czy ma więcej kwasów wielonienasyconych i jest przeznaczony do spożywania na zimno.

Czy olej rafinowany, czy nierafinowany?

Oleje rafinowane - Podczas rafinacji są podawane bardzo wysokim temperaturom (powyżej 240 stopni) i traktowane rozpuszczalnikami chemicznymi a później są filtrowane ze szkodliwych substancji jakie powstają w procesie rafinacji. W efekcie otrzymujemy produkt bez smaku, zapachu i pozbawiony jakichkolwiek właściwości odżywczych o wątpliwej jakości zdrowotnej. Olej rafinowany najczęściej jest sprzedawany w plastikowych butelkach co sprzyja zajściu reakcji oleju z opakowaniem  i wydzielaniu się rakotwórczych substancji.

Oleje nierafinowane - Oleje takie są wytłaczane na zimno w mechanicznych prasach. Zachowują swój naturalny aromat mają specyficzny dla danego gatunku kolor i smak. Mają różne zawartości kwasów tłuszczowych jedno i wielonasyconych oraz nasyconych. Są źródłem witamin głównie E i A czasem z grupy B. Oleje nierafinowane w zależności od tego z czego powstały posiadają różne temperatury dymienia.

Podsumowując unikajmy olei rafinowanych dla naszego zdrowia wybierzmy te nierafinowane. Do smażenia dobrze sprawdza się olej kokosowy jak również masło klarowane, olej palmowy lub ryżowy. Do krótkiego podsmażenia lub podduszenia oliwy z oliwek a wszelkich innych olei użyjmy na zimno do gotowych potraw.

Właściwości niektórych olei:

Olej rzepakowy - Nasz rodzimy olej rzepakowy ma zadziwiająco dobre właściwości i nadaje się zarówno do smażenia jak na zimno. Zawiera najwięcej kwasów jednonienasyconych i najmniej nienasyconych (mniej niż oliwa). Jest mało podatny na światło i temperaturę dlatego dłużej zachowuje świeżość. Dostarcza witaminę E kwasy omega-3.

Olej słonecznikowy - Ze wszystkich olei Zawiera najwięcej witaminy E, więcej niż oliwa. Ma przewagę kwasów tłuszczowych omega-6 oraz bardzo niewiele omega -3. Ma niską temperaturę dymienia nie należy przekraczać 100 stopni C. Najlepszy na zimno lub do gotowania i duszenia.

Olej sojowy - Ma niewielką przewagę kwasów wielonienasyconych (omega -6 sporo ale mało omega -3) nad jednonienasyconymi, dlatego lepszy jest na zimno lub podgrzewany do niskich temperatur ( duszenie gotowania, ewentualnie jakieś sosy). Jest źródłem lecytyny (sprawny umysł) oraz fitoestrogenów co cenią sobie kobiety w wieku dojrzałym.

Olej kukurydziany - Szybko się utlenia dlatego ma bardzo krótka ważność i najczęściej spotkamy go w wersji rafinowanej. Ma przewagę kwasów wielonienasyconych (dużo omega -6 i mało omega-3). Zawiera dużo witamy E i powitamy A. Nadaje się tylko na zimno ewentualnie do gotowania i sosów.

Możesz kupić olej spożywczy lub olej kosmetyczny, przy czym wszystkie oleje spożywcze możesz wykorzystać jako kosmetyk o doskonałej jakości.

Jakie oleje mają dużo kwasów omega-3?

Zwłaszcza olej lniany budwigowy (dieta dr Budwig)  ale również olej rydzowy, orzechowy i z nasion konopi. Wszelkie oleje zimno tłoczone mają dość krótki termin ważności (do 6 miesięcy) i należy je przechowywać ciemnym szkle najlepiej w lodówce lub chłodnej i ciemnej spiżarni.

Jak wybrać ocet?

To zależy do czego planujemy ocet wykorzystać.

Ocet jabłkowy wykorzystamy do doprawienia potraw do lekkich marynat oraz dla odtrucia, odchudzania i odkwaszenia organizmu. Szczególnie właściwości odchudzające octu jabłkowego są godne zwrócenia uwagi na ten produkt.

Ocet ryżowy głownie używany w kuchni japońskiej do doprawienia ryżu do sushi ale można go również zastosować do zakwaszania potraw i przy sosach do sałatek.

Ocet balsamiczny, który powstaje w wyniku długiego leżakowania w drewnianych beczkach użyjemy do sosów sałatkowych oraz do smażenia warzyw i mięs.

Ocet winny czerwony powstający z czerwonego wina wykorzystamy do sosu vinegrette.

Ocet winny biały z białego wina można wykorzystać do marynat warzyw, owoców i grzybów oraz jako baza do octów smakowych ziołowych.

Ocet spirytusowy do trwalszych marynat oraz co ciekawe jako naturalny jadalny środek do czyszczenia powierzchni kuchennych, lodówek czy do usuwania nieprzyjemnych zapachów. Jest też świetnym środkiem do usuwania kamienia i czyszczenia zmywarki.

Sklep Ekolubek oferuje octy i oleje ekologiczne dlatego nie zastanawiaj się gdzie kupić bio olej i eko ocet u nas niska cena i bezpłatna wysyłka na terenie całego kraju.

 

Dlaczego ekologiczne a nie zwykłe oleje i octy?

Produkty ekologiczne dają Co gwarancję, że zostały wytworzone z certyfikowanych składników, które były wyhodowane na czystej nieskażonej ziemi gdzie nie używa się pestycydów ani innych chemicznych środków ochrony roślin. Jeśli chcesz dbać o zdrowie swoje i swoje rodziny wybierz produkt ekologiczny oznaczony jako bio lub eko.

Jak dobrze dobrać wybrać olej?  

Ekolubek ekologiczny sklep ze zdrową żywnością ma kilka rad:

Najzdrowszy olej to olej nieoczyszczony (nierafinowany), tłoczony na zimno, z pierwszego tłoczenia (extra vergin). Zachowuje on najwięcej składników takich jak witamina E, kwasy omega-3 i omega-6 i jest dobry dla utrzymania właściwego poziomu cholesterolu.

Należy zwrócić uwagę na punkt dymienia, czyli temperaturę, w jakiej olej jadalny ulega rozpadowi i nie nadaje się już do jedzenia: od tego zależy, czy olej jest przeznaczony do smażenia czy też do sałatki (np. olej makowy). Można to samemu sprawdzić podgrzewając olej na patelni jeśli dymi to znaczy, że nie jest przeznaczony do smażenia ale sprawdzając w ten sposób będziemy też wiedzieli czy można np. użyć go do szybkiego podsmażenia, czy do gotowania czy jednak tylko do spożycia na zimno np. do sałatki.

Punkt dymienia zmienia się zależnie od tego czy olej posiada przewagę jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (takie oleje są dobre do smażenia i na zimno) czy ma więcej kwasów wielonienasyconych i jest przeznaczony do spożywania na zimno.

Czy olej rafinowany, czy nierafinowany?

Oleje rafinowane - Podczas rafinacji są podawane bardzo wysokim temperaturom (powyżej 240 stopni) i traktowane rozpuszczalnikami chemicznymi a później są filtrowane ze szkodliwych substancji jakie powstają w procesie rafinacji. W efekcie otrzymujemy produkt bez smaku, zapachu i pozbawiony jakichkolwiek właściwości odżywczych o wątpliwej jakości zdrowotnej. Olej rafinowany najczęściej jest sprzedawany w plastikowych butelkach co sprzyja zajściu reakcji oleju z opakowaniem  i wydzielaniu się rakotwórczych substancji.

Oleje nierafinowane - Oleje takie są wytłaczane na zimno w mechanicznych prasach. Zachowują swój naturalny aromat mają specyficzny dla danego gatunku kolor i smak. Mają różne zawartości kwasów tłuszczowych jedno i wielonasyconych oraz nasyconych. Są źródłem witamin głównie E i A czasem z grupy B. Oleje nierafinowane w zależności od tego z czego powstały posiadają różne temperatury dymienia.

Podsumowując unikajmy olei rafinowanych dla naszego zdrowia wybierzmy te nierafinowane. Do smażenia dobrze sprawdza się olej kokosowy jak również masło klarowane, olej palmowy lub ryżowy. Do krótkiego podsmażenia lub podduszenia oliwy z oliwek a wszelkich innych olei użyjmy na zimno do gotowych potraw.

Właściwości niektórych olei:

Olej rzepakowy - Nasz rodzimy olej rzepakowy ma zadziwiająco dobre właściwości i nadaje się zarówno do smażenia jak na zimno. Zawiera najwięcej kwasów jednonienasyconych i najmniej nienasyconych (mniej niż oliwa). Jest mało podatny na światło i temperaturę dlatego dłużej zachowuje świeżość. Dostarcza witaminę E kwasy omega-3.

Olej słonecznikowy - Ze wszystkich olei Zawiera najwięcej witaminy E, więcej niż oliwa. Ma przewagę kwasów tłuszczowych omega-6 oraz bardzo niewiele omega -3. Ma niską temperaturę dymienia nie należy przekraczać 100 stopni C. Najlepszy na zimno lub do gotowania i duszenia.

Olej sojowy - Ma niewielką przewagę kwasów wielonienasyconych (omega -6 sporo ale mało omega -3) nad jednonienasyconymi, dlatego lepszy jest na zimno lub podgrzewany do niskich temperatur ( duszenie gotowania, ewentualnie jakieś sosy). Jest źródłem lecytyny (sprawny umysł) oraz fitoestrogenów co cenią sobie kobiety w wieku dojrzałym.

Olej kukurydziany - Szybko się utlenia dlatego ma bardzo krótka ważność i najczęściej spotkamy go w wersji rafinowanej. Ma przewagę kwasów wielonienasyconych (dużo omega -6 i mało omega-3). Zawiera dużo witamy E i powitamy A. Nadaje się tylko na zimno ewentualnie do gotowania i sosów.

Możesz kupić olej spożywczy lub olej kosmetyczny, przy czym wszystkie oleje spożywcze możesz wykorzystać jako kosmetyk o doskonałej jakości.

Jakie oleje mają dużo kwasów omega-3?

Zwłaszcza olej lniany budwigowy (dieta dr Budwig)  ale również olej rydzowy, orzechowy i z nasion konopi. Wszelkie oleje zimno tłoczone mają dość krótki termin ważności (do 6 miesięcy) i należy je przechowywać ciemnym szkle najlepiej w lodówce lub chłodnej i ciemnej spiżarni.

Jak wybrać ocet?

To zależy do czego planujemy ocet wykorzystać.

Ocet jabłkowy wykorzystamy do doprawienia potraw do lekkich marynat oraz dla odtrucia, odchudzania i odkwaszenia organizmu. Szczególnie właściwości odchudzające octu jabłkowego są godne zwrócenia uwagi na ten produkt.

Ocet ryżowy głownie używany w kuchni japońskiej do doprawienia ryżu do sushi ale można go również zastosować do zakwaszania potraw i przy sosach do sałatek.

Ocet balsamiczny, który powstaje w wyniku długiego leżakowania w drewnianych beczkach użyjemy do sosów sałatkowych oraz do smażenia warzyw i mięs.

Ocet winny czerwony powstający z czerwonego wina wykorzystamy do sosu vinegrette.

Ocet winny biały z białego wina można wykorzystać do marynat warzyw, owoców i grzybów oraz jako baza do octów smakowych ziołowych.

Ocet spirytusowy do trwalszych marynat oraz co ciekawe jako naturalny jadalny środek do czyszczenia powierzchni kuchennych, lodówek czy do usuwania nieprzyjemnych zapachów. Jest też świetnym środkiem do usuwania kamienia i czyszczenia zmywarki.

Sklep Ekolubek oferuje octy i oleje ekologiczne dlatego nie zastanawiaj się gdzie kupić bio olej i eko ocet u nas niska cena i bezpłatna wysyłka na terenie całego kraju.

 

Więcej