Dieta wegetariańska 

  • Źródła wapnia dla wegan
    Istotnym problemem dla wegan, którzy jedzą potrawy bez nabiału, może być niedobór wapnia, dlatego ważna jest dieta bogata w wapń. Pytanie brzmi: co ma dużo wapnia, czyli jakie są najlepsze wegańskie źródła wapnia w pożywieniu? Przede wszystkim są to wodorosty (algi, glony) oraz mleka zbożowe wzbogacone w wapń z alg. Takie mleko ma tyle samo wapnia co zwykłe, a może nawet więcej. Inne produkty bogate w wapń to różne orzechy i nasiona, zwłaszcza: migdały, sezam i orzechy brazylijskie. Kolejne roślinne źródła wapnia to amarantus, soja i ciecierzyca, a także wszystkie produkty na ich bazie. Warto też wspomnieć produkty bogate w wapń takie jak melasa trzcinowa i jarmuż. Dzięki wiedzy, co ma dużo wapnia, wiesz jak uzupełnić niedobór wapnia.
  • Zamiast żelatyny i bez...
    Dieta wegetariańska powinna zawierać wyłącznie produkty bez żelatyny, ponieważ jest to substancja pochodzenia zwierzęcego. Dlatego też nasz sklep ma dla wegetarian dwie propozycje: zamiennik żelatyny oraz produkty bez żelatyny. Na pytanie "co zamiast żelatyny?" odpowiedź brzmi: agar-agar (proszek z wodorostów) oraz pektyna (pochodzenia roślinnego) - dwie roślinne, wegetariańskie substancje żelujące, roślinne zagęstniki. Jeśli zaś chodzi o produkty bez żelatyny, nasz sklep oferuje: galaretki bez żelatyny (z agarem), dżemy bez żelatyny (z pektyną), a także żelki bez żelatyny dla wegetarian i dla wegan. Wiesz już, czego użyć zamiast żelatyny, możesz więc też samodzielnie zrobić galaretkę na agarze. Warto wspomnieć, że ten zamiennik żelatyny pozwala na przygotowanie galaretki wytrzymującej wyższe temperatury.
  • źródło białka dla...

    Produkty, które są źródłem białka w diecie wegetariańskiej i wegańskiej

     

    Do czego nasz organizm potrzebuje białka?

    Białka zapewniają nam prawidłowe a jednocześnie są podstawowym budulcem  wszystkich narządów w organizmie. Białko wchodzi w skład enzymów, hormonów, przeciwciał oraz uczestniczy w przemianie materii.

    Białko stanowi jednak zapasowe źródło energii, więc potrzebujemy go niewiele.  Zależnie od  wieku, płci, wagi, trybu życia, zapotrzebowanie na białko jest trochę inne . Przyjmuje się, ze 1 g białka na 1 kg masy dziennie wystarczy. Dieta wegetariańska lub wegańska jeśli jest odpowiednio przemyślana na pewno to pokryje.

    Prawda o przyswajaniu białka.

    Wszystkie białka składają się z aminokwasów, jednak występują one w niezliczonej możliwości kombinacji, co jest przyczyną tego, że jedno białko różni się od drugiego. Tkanki we wszystkich organizmach (ludzkich, zwierzęcych i roślinnych) zbudowane są z nieco innego rodzaju substancji, jednak aminokwasy, z których składają się białka, są raczej takie same. Istnieje przekonanie, że mięso ma większą wartość odżywczą, ponieważ organizm otrzymuje gotowe białko, którego nie potrzebuje już syntetyzować. Jest jednak nieprawda, ponieważ układ trawienny musi każde białko najpierw rozłożyć na poszczególne aminokwasy, a następnie ponownie zestawić, nadając odpowiednią strukturę. Spośród 22 aminokwasów, które są potrzebne do produkcji białka, organizm nie potrafi syntetyzować 8, które musimy dostarczyć w pożywieniu. Możemy znaleźć w jajkach. Białko jajka jest wzorcowe – zawiera wszystkie aminokwasy, i to w odpowiednich ilościach. Światowa Organizacja Zdrowia stosuje je jako wzór służący do mierzenia proporcji aminokwasów w innych produktach. Przy diecie wegańskiej, która eliminuje jajka, żeby uzupełnić białko stosujemy tempeh, tofu, rośliny strączkowe, ważne żeby urozmaicać dietę i np. produkty zbożowe łączyć z mlekiem ( lub roślinnymi zamiennikami dla wegan). Warzywa łączyć z kaszami, orzechami czy ziarnami.

    Ekolubek - internetowy sklep ze zdrową żywnością oferuje produkty ekologiczne  z wysoką zawartością białka, takie jakie są potrzebne przy dobrej urozmaiconej diecie wegetariańskiej i wegańskiej. Tylko u nas niska cena, bezpłatna dostawa lub odbiór osobisty w Łomiankach.

na stronę
Pokazuje 1 - 12 z 178 elementów
Pokazuje 1 - 12 z 178 elementów

Ekologiczne produkty w diecie wegetariańskiej oraz wegańskiej.

Dieta wegetariańska to dieta oparta na produktach roślinnych oraz, niektórych pochodzenia zwierzęcego jak np jaja i nabiał. Jest kilka odmian wegetarianizmu, ale nie ma potrzeby rozpatrywać tego w tym miejscu. Weganie eliminują ze swojej diety wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego.

Diety te wymagają takiego dobrania zestawu warzyw i owoców żeby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość potrzebnych mu substancji odżywczych i mikroelementów. Ważnym jest żeby produkty roślinne były jak najwyższej jakości, pochodziły z upraw gdzie nie stosuje się, środków ochrony roślin. Ekolubek w trosce o zdrowie proponuje produkty z certyfikowanych upraw ekologicznych.

Białko w diecie wegetariańskiej i wegańskiej.

W związku z wyeliminowaniem  z diety białka zwierzęcego, wegetarianie szczególną uwagę powinni zwrócić na dostarczenie białka w odpowiedniej ilości. Białko sojowe jest zalecane jako dobry odpowiednik białka zwierzęcego szczególnie gdy spożywa się je w połączeniu z produktami zbożowymi. Dla wegetarian najlepsze jest białko z jaj, ma najlepsze zestawienie aminokwasów i zostało uznane za wzór białka służący do mierzenia proporcji aminokwasów w innych produktach. Niedobory białka zwierzęcego zastępujemy produktami pochodzenia roślinnego takimi jak tempeh, tofu, rośliny strączkowe, oraz  jaja i niektóre produkty nabiałowe.

Oleje w diecie wegetariańskiej i wegańskiej.

W diecie wegetariańskiej duże znaczenie ma spożywanie dobrych nieprzetworzonych tłuszczy. Polecamy jako dodatek do sałatek i zup olej kukurydziany, olej sojowy, olej słonecznikowy, oleje z orzechów i pestek oraz olej rzepakowy i oliwa z oliwek. Tłuszcze roślinne zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę E i prowitaminę A. Kupuj oleje tłoczone na zimno i używaj ich na surowo oleje kukurydziany, słonecznikowy i sojowy łatwo się utleniają w czasie smażenia i tracą swoje właściwości. Smaż na oleju rzepakowym i oliwie, ale również używaj ich na surowo.

Żelazo w diecie wegetariańskiej i wegańskiej.

Żeby dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości żelaza, które zostanie przyswojone dobrze spożywać produkty roślinne bogate w żelazo takie jak pieczywo, kasze, otręby, warzywa zielone, buraki suszone owoce i warzywa, rośliny strączkowe, szpinak lub wzbogaconymi żelazem produktami roślinnymi. Żelazo niehemowe czyli te z produktów roślinnych jest trudniej przyswajane niż żelazo hemowe z produktów zwierzęcych), więc trzeba go dostarczać więcej i w towarzystwie witaminy C, która poprawia jego wchłanianie. Dlatego łączmy na talerzu warzywa i owoce (źródło witaminy C) z produktami zawierającymi żelazo, np. musli jest takim dobrym połączeniem.

Witamina D i B12 w diecie wegetariańskiej i wegańskiej

Witaminę D należy przyjmować wraz z algami i glonami morskimi, dobrym pomysłem jest również suplementacja wegetariańskimi suplementami i lekami.  Witaminę B12 można wprowadzić do diety za pomocą wzbogacanych jaj, fortyfikowanych płatków zbożowych oraz niektórych produktów sojowych, w niewielkiej ilości jest w glonach nori i drożdżach spożywczych. Jedzenie nabiału i żywności wzbogaconej w tę witaminę (np. napojów sojowych) powinno zaspokoić zapotrzebowanie.

Wapń w diecie wegetariańskiej i wegańskiej

Niedobory wapnia w diecie wegetariańskiej i wegańskiej uzupełnia się przede wszystkim wodorostami oraz napojami roślinnymi wzbogaconymi o wapń z alg i glonów. Bogate w wapń są też migdały, nasiona, amarantus, jarmuż, soja, figi, mak oraz melasa trzcinowa.

Ekolubek to sklep internetowy z ze zdrową żywnością oferujemy produkty z kontrolowanych i certyfikowanych upraw ekologicznych i każdy kto dba o swoje zdrowie znajdzie u nas to co mu potrzebne. Produkty dla wegan i wegetarian znajdują się nie tylko w tym dziale. Skorzystaj z wyszukiwarki, lub szukaj według kategorii, które dla ułatwienia zostały ułożone w kolejności alfabetycznej.